Torben Westergaard_musician, composer & educator

En kæde af glæde

Musik er noget, vi deler med hinanden


Jeg tror, at alle, der spiller musik, kender fornemmelsen af at blive bragt ind i et magisk rum, hvor vi bliver en del af noget større.

I takt med at jeg som teenager og i tyverne lærte at spille musik, underviste jeg sideløbende hermed. Jeg gjorde mit bedste og prøvede at bringe mine egne erfaringer i spil så godt som muligt. Og for det meste lykkes det i min erindring.

Da jeg imidlertid havde undervist i en årrække, kunne jeg også godt, i visse øjeblikke, føle en fornemmelse af, at der måske begyndte at mangle benzin til at blive ved med at være en top-inspirerende underviser på den lange bane. 

Den korte historie er, at det ledte mig til akademiske studier på DPU, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. Der fandt jeg nogle af de redskaber, der gør, at jeg stadigvæk i dag, mange år senere, underviser med glæde. 

For på samme måde som vi som musikere opdager ny musik og lader os inspirere, er der indenfor det pædagogiske felt også en række begreber og teorier, der kan være med til at udvide vores virkefelt og gøre vores horisont større.


Nedenfor er nogle af de emner, som jeg ville ønske, at jeg havde vidst om noget før. Dem vil jeg rigtig gerne dele med dig og jer, hvis nogen har lyst.

På den måde kan vi alle blive endnu bedre til at give de ting videre, som betyder så meget for os; musik, glæde, samhørighed. 

Vi kan skabe en kæde af glæde!

  • Motivation – Med udgangspunkt i Selvbestemmelsesteorien, en af de mest udbredte motivationsteorier, diskuteres, hvordan denne kan bruges som redskab i forhold til at arbejde med på ens egen motivation som underviser såvel som hos den eller de, man underviser. 
  • Den didaktiske relationsmodel – Hvordan kan denne klassiske model udviklet af de norske læringsteoretikere Hiim & Hippe inden for didaktik hjælpe dig med at skabe sammenhæng og spotte blinde vinkler i din daglige undervisning?
  • Flow-begrebet – Flow hører som begreb under positiv psykologi og handler grundlæggende om trivsel. Begrebet er sat på banen af den ungarske psykolog Mihaly Csikszentmihalyi i 70’erne baseret på en stor undersøgelse af individer, der gør ting for deres ‘egen skyld’: kunstnere, forfattere, atleter, skakmestre, kirurger, m.m..Hvad er det for en trivselszone de arbejder i – hvordan kan denne viden inspirere til at skabe mere flow i din undervisning?
  • Den didaktiske trekant (+) – Musikundervisning er grundæggende et møde mellem mennesker og stof (musik). Med udgangspunkt i den didaktiske trekant vil vi diskutere disse relationer set i forhold til en undervisningsituation. Samt introducere min egen udvidelse af modellen (+), hvor den samfundsmæssige kontekst inddrages som en fjerede komponent. Dette ligger i tråd med et af tidens trends på kunstskolerne, nemlig begrebet ‘kunstnerisk medborgerskab’. Men inden vi når der til, vil vi endevende den oprindelige model for inspirationsmuligheder til din undervisning.
  • Online undervisning – Mange af os blev hovedkuls kastet ind i online undervisning under Covid-19 pandemien. Måske følte du dig overvældet, måske øjnene du også perspektiver for fremtidige muligheder. Med udgangspunkt i Diana Laurillards seks læringstyper vil vi diskutere, hvordan man kan skabe ‘bedre’ online læringsrum, og hvordan dette kan være med til at fastholde motivation hos lærer og elev(er).
  • Transfer – Hvordan skaber man en stærkere sammenhæng mellem undervisningssituationen og den musikalske kontekst, hvor eleven/eleverne skal anvende det lærte? Bliv klogere på dette gennem ‘transfer-begrebet’, der handler om, hvad der sker, når noget man har lært i en kontekst skal anvendes i en anden. Læs gerne denne artikel Træning i transfer får en-til-en instrumentalundervisning til at lykkes.