Kloge Aage

Writing

Westergaard, T. (2018, in prep.). What We Talk About When We Talk About Music.

Westergaard, T. & Tanggaard, L. (2018, in review Jazz Perspectives). From the Accurate to the Adventurous – The Creative Process of Pianist Bill Evans in His Own Words.

Westergaard, T. (2014). Hvis du vil, må du godt være med!  Hvordan man mødes i musik i en formaliseret undervisningssituation – og hvad det vil sige at lære at spille bas.En fænomenologisk undersøgelse af en vejledningstime med en konservatoriestuderende. Masterspeciale, Aalborg: Aalborg Universitet.

Westergaard, T. (2012). Didaktisk kompetence i kunstneriske musikuddannelser. En undersøgelse af gode instrumental- og sammenspilslærere i rytmisk musik på professionelle musiker- og musikpædagoguddannelser i Norden. In V. Väkevä, S. -E. Holgersen, & S. G. Nielsen (Eds.), Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok 13 = nordic research in music education. Oslo: Norges musikkhøgskole.

Westergaard, T. (2010). Didaktisk kompetence i kunstneriske musikuddannelser. En undersøgelse af gode instrumental- og sammenspilslærere i rytmisk musik på professionelle musiker- og musikpædagoguddannelser i Norden. Speciale, København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

. . .

Other

Westergaard, T. (2018). Musikpædagogik er et fælles anliggende. Musikskolen, 32 årgang(4), 6-8.

Bendix, K. (2015). Fra pædagogik til reflekteret musikpædagogik (interview). Musikeren, 1(jan/feb), 30-31.

Westergaard, T. (2015). Træning i transfer får en-til-en instrumentalundervisning til at lykkes. Modus, 29. årgang(1), 12-14.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

TW-portfolio-Masterspeciale DPU

Hvordan man mødes i musik i en formaliseret undervisningssituation — og hvad det vil sige at lære at spille bas.
En fænomenologisk undersøgelse af en vejledningstime med en konservatoriestuderende.
Speciale fra Master i Læreprocesser, Didaktik og professionsudvikling.

Ikke publiceret endnu…

Save

Torben_Westergaard_4

(fra indledningen på mit for indeværende hjemløse ph.d. projekt)

Dette projekt undersøger kreative fremgangsmåder hos rytmiske musikkomponister, som de udspiller sig i arbejdsrum og øvelokaler, når ny musik skabes. Det vil producere ny viden om, hvordan disse processer – der dagligt genererer massive mængder af kreative produkter med en slående selvfølgelighed – opstår og forløber.
Projektet vil undersøge, hvordan rytmiske musikkomponister helt konkret og i samspil med omgivelserne – det socio-materielle – arbejder frem mod det kompositoriske produkt. Dette vil ske gennem empiriske casestudier af udvalgte internationalt anerkendte musikkomponisters skabende og improvisatoriske virksomhed.
Projektet bygger videre på eksisterende kreativitetsforskning og vil gennem et socio-materielt, handlingsorienteret og situationelt perspektiv bidrage med ny viden og forståelse om hidtil underbelyste mikroprocessuelle og socio-materielle aspekter af musikalsk kreativitet.
Dette har potentielt betydning som ny vidensbasis for udvikling af kreativitet, innovation og entreprenørskab i musikalske læringsmiljøer på uddannelsesinstitutioner i Danmark såvel som internationalt – og alle uddannelser, der har det kunstneriske eller skabende som mål.
Det vil derudover medvirke til at kvalificere den aktuelle uddannelsesdebat inden for de kreative fag, hvad angår ‘vælg selv-pædagogik’ og den verserende diskussion om håndværk vs. kunstnerisk udtryk.

Projektets formål er at udbygge den eksisterende viden om musikalsk kreativitet gennem undersøgelse af dens skabelsesprocesser i et mikroperspektiv. Dette vil ske ved afdækkende undersøgelse af spørgsmålet:

Problemstilling
Hvorledes konstitueres skabende processer inden for rytmisk improvisationsmusik i brudprocesserne mellem komponisters professionelle praksis og den socio-materialitet, de er indlejret i?
Underspørgsmål: Hvordan kan denne viden om skabende processer bidrage til faglig udvikling af uddannelser og læringsmiljøer med kunstneriske eller skabende mål?

TW-portfolio-NMPF

En undersøgelse af gode instrumental- og sammenspilslærere i rytmisk musik på professionelle musiker- og musikpædagoguddannelser i Norden.
Sammenskrivning af speciale fra DPU (Danmarks Pædagogiske Universitet), der nu er en del af Aarhus Universitet.

Fra Nordisk musikkpedagogisk forskning; Årbok 13.
Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forskning

Kan hentes her …

Save

Save

Save