Torben Westergaard, Ursula Andkjær Olsen

Denne vrede kommer igen, kommer i bølger, kommer min ven.
Den vil vaske stuen så sort, som en fantastisk bølge af lort”

Moderne vrede er en musikalsk opdagelsesrejse hvor lytteren får kærligheden at føle! Et værk som tager kærligheden, kærlighedstabet og vreden i dens kølvand alvorligt. Et værk som man kan flette fingre med, når man har mest brug for det – for eksempel, når man er så vred, at ingen andre kan holde én ud.

Ideerne til Moderne vrede er vokset frem i et samarbejde mellem komponist og bassist Torben Westergaard, forfatter Ursula Andkjær Olsen og de to sangere og komponister Katinka Fogh Vindelev og Morten Grove Frandsen. Et samarbejde som hele tiden borer sig længere ned i vredens kontrastfulde univers. Med udgangspunkt i Torben Westergaards klang- og sødmefulde tangoinspirerede musik (komponeret til bandet The Tangofied Ensemble) har Ursula Andkjær Olsen arbejdet med et meget direkte og upyntet følelsesudtryk, for så meget des mere at lade smerten og såretheden stikke frem i sprækkerne mellem musikkens schwung og ordenes uskønne voldsomhed. Et arbejde med skønne og grimme følelser så at sige.

“Musikken er komponeret med et stramt kammermusikalsk greb, hvor orkestreringens gennemsigtighed og de dybe og varme farver fra cello, bratsch og basklarinet danner et kontrolleret fundament for at teksternes vildskab, så lytterens forestillingsevne kan få lov at blafre uhæmmet på toppen.”  Torben Westergaard

Dette i forvejen kontrastfulde materiale tilføjer Katinka Fogh Vindelev og Morten Grove Frandsen yderligere et lag i deres arbejde med vredens indadvendte former. Det undertrykte, ulmende, næsten uudsagte bringes ind over den skønne følelsesfuldhed og de hårde ord som endnu et afgørende lag i vredens geologi.

Moderne vrede handler om vreden som en tilstand, en følelse der ikke kan foldes ind i den klassiske bue-form, men som bliver ved at komme igen, trække sig væk og vende tilbage. I en uendelighed. Det helt åbenlyst gode der ligger i denne “moderne” betragtning er at følelsen vrede her ikke er noget man skal af med, noget man skal endegyldigt hen over i en eller anden følelsesforskrækket harmoniserings navn. Denne betragtning lægger op til at vreden er noget som er der og som både den enkelte OG fællesskabet må lære at omgås. Det er vores håb med Moderne vrede at skabe et sådant rum – med plads til at være i vreden. Sammen.

“På den måde håber jeg at Moderne vrede kan blive en tilstand – en rigtig ond sø, en FuckNess – som man kan springe i og dermed være i vreden – sammen med andre mennesker. Være vred, føle den lyst som vreden også er, og mærke den udmattelse som følger efter.” Ursula Andkjær Olsen

Den samlede sangcyklus opføres som musikdramatik/installation i 2018/2019

. . .

Følg os på YOUTUBE

. . .

Om musikken

Musikkens “inderste lag” – Torben Westergaards tangoinspirerede sange – er komponeret i et stramt kammermusikalsk greb, hvor orkestreringens gennemsigtighed og de dybe og varme farver fra cello, bratsch og basklarinet danner et kontrolleret fundament for at teksternes vildskab, så lytterens forestillingsevne kan få lov at blafre uhæmmet på toppen. Musikken er først og fremmest melodisk og nem at høre — og er så alligevel ikke helt så enkel som man måske tror ved første ørekast. Stilistisk trækkes på tango, jazz og klassisk musik.

Katinka Fogh Vindelev og Morten Groves Frandsens videreudviklinger af Torben Westergaards sange danner det yderste musikalske lag. I kontrast til deres fag, operagenren, som hviler på en tradition med store armbevægelser, stor klang, store scener og kostumer, kredser de her i Moderne vrede primært om det tilbageholdte og undertrykte.

Dette vil komme til udtryk i en overvægt af introverte virkemidler såsom hvisken, mumlen, og tøven.

“En gennemgribende stemning af noget uudtalt, underbygget af uorganiske fraser, mm.. Vi søger bevidst at give lytteren en usammenhængende og abstrakt oplevelse, som står i direkte kontrast til Torbens velklingende og harmoniske univers.”  Katinka Fogh Vindelev og Morten Groves Frandsen

Helt konkret vil der blive gjort brug af forstærkning, elektroniske effekter heriblandt looping for derigennem at forstørre og give plads til ‘den lille lyd’.
Lyt fx her

“At loope noget, ser vi også som et direkte billede på, hvordan underbevidstheden kan lagre dårlige oplevelser så en ophobning af følelser kan kulminere i vrede. Vores dynamiske kurve vil derfor også søge revnerne, hvor den ekstroverte vrede kigger frem eller springer i luften som bomber.” Katinka Fogh Vindelev og Morten Groves Frandsen

. . .

Om ordene

Moderne vrede er sange om kærlighed. Og altså al den vrede som kærlighed kan afstedkomme, når den går skævt eller går i stykker. Det kan synes en naturlig forlængelse af musikkens tangoinspirationer at teksterne handler om kærlighedens vrede, men i modsætning til tangouniversets “velformede” passion er ordene i Moderne vrede snarere kantede og rå. I teksterne har Ursula Andkjær Olsen arbejdet med det direkte og det voldsomme, så “lige ud af posen” som muligt. I bevidst kontrast til Westergaards smukt perfektionerede, afrundede og til tider direkte “lækre” musikalske univers har Andkjær Olsen i teksterne arbejdet med det hjælpeløse udtryk, med det alt for hårde, og til tider dybt klodsede som vreden også fører med sig. Med den (også udtryksmæssige) afmagt som den overvældende følelse ofte bringer med sig.

. . .

Om de medvirkende

Torben Westergaard er en nysgerrig komponist og musiker, der har fundet sin særegne lyd i mødet mellem jazz, tango og skandinavisk melankoli, som det bl.a. kan høres på den internationalt anmelderroste og DMA-nominerede trilogi Tangofied I-III.

Foruden sine egne 12 albums har Torben Westergaard komponeret musik til ensembler, tv-serier, dokumentar- og reklamefilm, og de senere år har han været kapelmester for Søren Kragh-Jacobsen. Torben Westergaards musikalske projekter spænder således bredt og rækker også ud over landets grænser – han har turneret i over 20 lande og spillet sammen med en lang række danske og internationale musikere.

The Tangofied Ensemble består af musikere fra øverste hylde i den danske musikverden inden for crossover genren mellem klassisk og rytmisk musik: Ida-Marie Arendt (bratsch), Ida Nørholm (cello), Anders Banke (bass clarinet), Alejandro Sancho (guitar) og Torben Westergaard (bas og komposition).

Katinka Fogh Vindelev har en bachelor i klassisk sang fra det Jyske musikkonservatorium og en kandidat i elektronisk komposition og lydkunst fra Syddansk musikkonservatorium.

Katinka er medlem af det danske klangkollektiv og ensemble “we like we” og fungerer her både som sanger og komponist.

Morten Grove Frandsen er uddannet fra operaakademiet i København. Han har specialiseret sig i fortolkning af moderne klassisk komposition og har været med til at uropføre 8 nye danske operaer de sidste 3 år. Han har modtaget adskillige priser og legater blandt andet Sonnings talentpris 2016, Reumert talentpris 2016 og Musikanmelderringens kunstnerpris 2017.

Morten og Katinka har arbejdet sammen i operaen LEAVES (som Ursula Andkjær Olsen skrev tekst til) og deler begge kærlighed for den nye, eksperimenterende scene- og lydkunst.

Ursula Andkjær Olsen, forfatter. Debuterede med Lulus sange og taler (Arena og Lindhardt & Ringhof 2000) og har siden udgivet 8 digtsamlinger og senest romanen Krisehæfterne (Gyldendal 2017). Har skrevet libretto til adskillige operaer, herunder Sol går op. Sol går ned med musik af Pelle Gudmundsen-Holmgreen og LEAVES med musik af Karsten Fundal og Efterklang. Har modtaget adskillige priser og legater, senest Statens Kunstfonds hædersydelse i april 2017.

Rikke Bilde, skuespiller/sanger. Medlem af det anmelderroste ensemble Sort Samvittighed.

. . .

De medvirkende om “moderne vrede”

“Jeg hørte en dag i radioen om moderne sorgforskning. I udsendelsen blev der gjort op med forestillingen om sorgens forløb som en bue, hvori sorgen, gennem sorgarbejdet, til sidst går i sig selv. De nye ideer handlede om at opfatte sorgen som noget der kommer i bølger. I mit hoved blev det til en mere generel ide om “moderne følelser” som nogle der kommer igen og igen i bølger, som man ikke bare kan blive af med en gang for alle – herunder altså også ideen om “den moderne vrede”. Ursula Andkjær Olsen

“I vores arbejde med begrebet den moderne vrede har vi været optaget af to former for vredesudtryk: den udadvendte og den indadvendte. I kraft af de sociale medier kan alle give udtryk for egne følelser i enhver sammenhæng. Med få klik kan man få et hurtigt og nemt afløb for den udadvendte vrede. Men den indadvendte og undertrykte vrede, hvad med den? Som operasangere kommer vi fra en tradition med store armbevægelser, stor klang, store scener og kostumer, men i kontrast til den vil vi i arbejder med Den moderne vrede kredse primært om det tilbageholdte og undertrykte.”  Katinka Fogh Vindelev og Morten Grove Frandsen

“Vreden viser det lille menneske. Og det store. Den peger på det, jeg kunne blive. Og det, jeg frygter at være. Den kommer og går. Afgrundsdyb og aldrig grundløs.” Torben Westergaard