Tina Sakura Bestle &Torben Westergaard

Hvad gør bogfinken Blinke i erkendelse af, at “briller og bø’er blir min lænke” – og hvad er der med de 1.000 lopper, der blaffer ned gennem Tyskland?

Ovenstående presserende spørgsmål besvares gennem dette ganske særlige møde mellem komponist Torben Westergaard og den prisvindende børnebogsforfatter Tina Sakura Bestle.
Målgruppen er børn mellem 3-10 år og de forældre, der længes efter børnemusik, der ikke behøver at kommunikere med VERSALER.

Vi banker med Kirsebærsne på døren med 10 nye finurlige børnesange, der er ´old school´ analoge i deres tilgang til både det musikalske univers såvel som det sproglige. Fantasiens dør, den går ikke ind ad (som Kierkegaard næsten sagde), men åbner ud til alt det mulige på denne den piblende jord!

Musikken er håndspillet i ordets bedste forstand med nogle af de fineste musikere fra genrer, der normalt associeres med voksenmusik. Grundstammen i Kirsebærsne er det DMA-vindende ny-folk ensemble TrioMio (Kristine Heebøll, violin; Jens Ulvsand, bouzuki; Peter Rosendal, piano) kombineret med perkussionisten Jacob Andersen og kapelmester Torben Westergaard på vokal og bas. Det bliver ikke meget bedre!

Musik der drømmer sig tilbage til 70’erne og Astrid Lindgrens samarbejde med komponisterne Georg Riedel og Jan Johansson.

Kirsebærsne udgives digitalt 7. maj, 2019, singlen Tusind lopper den 19. april  og vil kunne streames på alle større streamingtjenester.

. . .

Foto & video: Boe Larsen

 

Moderne Vrede

Moderne vrede er en musikalsk opdagelsesrejse hvor lytteren får kærligheden at føle! Et værk som tager kærligheden, kærlighedstabet og vreden i dens kølvand alvorligt. Et værk som man kan flette fingre med, når man har mest brug for det – for eksempel, når man er så vred, at ingen andre kan holde én ud.

Ideerne til Moderne vrede er vokset frem i et samarbejde mellem komponist og bassist Torben Westergaard og forfatter Ursula Andkjær Olsen. Et samarbejde som hele tiden borer sig længere ned i vredens kontrastfulde univers. Med udgangspunkt i Torben Westergaards klang- og sødmefulde tangoinspirerede musik (komponeret til bandet The Tangofied Ensemble) har Ursula Andkjær Olsen arbejdet med et meget direkte og upyntet følelsesudtryk, for så meget des mere at lade smerten og såretheden stikke frem i sprækkerne mellem musikkens schwung og ordenes uskønne voldsomhed. Et arbejde med skønne og grimme følelser så at sige.

“Musikken er komponeret med et stramt kammermusikalsk greb, hvor orkestreringens gennemsigtighed og de dybe og varme farver fra cello, bratsch og basklarinet danner et kontrolleret fundament for at teksternes vildskab, så lytterens forestillingsevne kan få lov at blafre uhæmmet på toppen.”  Torben Westergaard

Moderne vrede handler om vreden som en tilstand, en følelse der ikke kan foldes ind i den klassiske bue-form, men som bliver ved at komme igen, trække sig væk og vende tilbage. I en uendelighed. Det helt åbenlyst gode der ligger i denne “moderne” betragtning er at følelsen vrede her ikke er noget man skal af med, noget man skal endegyldigt hen over i en eller anden følelsesforskrækket harmoniserings navn. Denne betragtning lægger op til at vreden er noget som er der og som både den enkelte OG fællesskabet må lære at omgås. Det er vores håb med Moderne vrede at skabe et sådant rum – med plads til at være i vreden. Sammen.

“På den måde håber jeg at Moderne vrede kan blive en tilstand – en rigtig ond sø, en FuckNess – som man kan springe i og dermed være i vreden – sammen med andre mennesker. Være vred, føle den lyst som vreden også er, og mærke den udmattelse som følger efter.” Ursula Andkjær Olsen

. . .

. . .

Om musikken

Musikkens “inderste lag” – Torben Westergaards tangoinspirerede sange – er komponeret i et stramt kammermusikalsk greb, hvor orkestreringens gennemsigtighed og de dybe og varme farver fra cello, bratsch og basklarinet danner et kontrolleret fundament for at teksternes vildskab, så lytterens forestillingsevne kan få lov at blafre uhæmmet på toppen. Musikken er først og fremmest melodisk og nem at høre — og er så alligevel ikke helt så enkel som man måske tror ved første ørekast. Stilistisk trækkes på tango, jazz og klassisk musik.

Om ordene

Moderne vrede er sange om kærlighed. Og altså al den vrede som kærlighed kan afstedkomme, når den går skævt eller går i stykker. Det kan synes en naturlig forlængelse af musikkens tangoinspirationer at teksterne handler om kærlighedens vrede, men i modsætning til tangouniversets “velformede” passion er ordene i Moderne vrede snarere kantede og rå. I teksterne har Ursula Andkjær Olsen arbejdet med det direkte og det voldsomme, så “lige ud af posen” som muligt. I bevidst kontrast til Westergaards smukt perfektionerede, afrundede og til tider direkte “lækre” musikalske univers har Andkjær Olsen i teksterne arbejdet med det hjælpeløse udtryk, med det alt for hårde, og til tider dybt klodsede som vreden også fører med sig. Med den (også udtryksmæssige) afmagt som den overvældende følelse ofte bringer med sig.

Om de medvirkende

Torben Westergaard er en nysgerrig komponist og musiker, der har fundet sin særegne lyd i mødet mellem jazz, tango og skandinavisk melankoli, som det bl.a. kan høres på den internationalt anmelderroste og DMA-nominerede trilogi Tangofied I-III.
Foruden sine egne 12 albums har Torben Westergaard komponeret musik til ensembler, tv-serier, dokumentar- og reklamefilm, og de senere år har han været kapelmester for Søren Kragh-Jacobsen. Torben Westergaards musikalske projekter spænder således bredt og rækker også ud over landets grænser – han har turneret i over 20 lande og spillet sammen med en lang række danske og internationale musikere.

The Tangofied Ensemble består af musikere fra øverste hylde i den danske musikverden inden for crossover genren mellem klassisk og rytmisk musik: Ida-Marie Arendt (bratsch), Ida Nørholm (cello), Anders Banke (bass clarinet), TBA (keyboards) og Torben Westergaard (bas og komposition).

Ursula Andkjær Olsen, forfatter. Debuterede med Lulus sange og taler (Arena og Lindhardt & Ringhof 2000) og har siden udgivet 8 digtsamlinger og senest romanen Krisehæfterne (Gyldendal 2017). Har skrevet libretto til adskillige operaer, herunder Sol går op. Sol går ned med musik af Pelle Gudmundsen-Holmgreen og LEAVES med musik af Karsten Fundal og Efterklang. Har modtaget adskillige priser og legater, senest Statens Kunstfonds hædersydelse i april 2017.

Rikke Bilde, skuespiller og sanger. Uddannet fra Odense skuespillerskole i 2005. Rikke blev umiddelbart efter endt uddannelse fastansat på teater Mungo Park, hvor hun var i 5 år. Siden 2010 har hun været freelancer, og arbejdet på mange forskellige teatre, som bl.a. Betty Nansen, Det kongelige teater og Aveny T.. Rikke har altid sunget meget og har ofte medvirket i musikforestillinger som f.eks. Nikolaj Cederholms “Mozart” på Betty Nansen teatret i 2011. Rikke er en del af kunstnerkollektivet “Sort Samvittighed”, som har lavet forestillingerne: Hvid magi, Tove, Tove, Tove og I et forhold. Rikke har også lavet film og tv; bl.a. i Hella Joofs film Happy Ending (2018). Rikke modtog en talentreumert (2007) og har modtaget flere legater og medvirket i flere reumertbelønnede forestillinger.

Charlotte Munksø, instruktør. Efter en årrække som danser og koreograf debuterede Charlotte Munksø i 2009 som teaterinstruktør med forestillingen Jeg er min egen kone på Aalborg Teater. Siden hen har hun instrueret en række forestillinger, bl.a. Bo Bedre på Mungo Park 2012; Den bedste af alle verdener på Riddersalen i 2014 (præmieret af Statens Kunstfonds Legatudvalg) og de to Reumertvindende børneforestillinger: Fra Månen og Ned (2011) og Citroner i Vand på Det lille Teater (2016). Næste sæson 2018/19 instruerer Charlotte Munksø monologen Landet som ikke er på Sorte Hest samt danseforestillingen Kom Dans Med Mig på Det lille Teater. Charlotte Munksø underviser på Den Danske Scenekunstskole i København på flere af skolens linjer samt afholder en række tilbagevendende workshops i udlandet. I 2014 blev Charlotte Munksø tildelt prisen som årets talentudvikler af talent.dk for hendes mangeårige indsats som underviser.

. . .

De medvirkende om “moderne vrede”

“Jeg hørte en dag i radioen om moderne sorgforskning. I udsendelsen blev der gjort op med forestillingen om sorgens forløb som en bue, hvori sorgen, gennem sorgarbejdet, til sidst går i sig selv. De nye ideer handlede om at opfatte sorgen som noget der kommer i bølger. I mit hoved blev det til en mere generel ide om “moderne følelser” som nogle der kommer igen og igen i bølger, som man ikke bare kan blive af med en gang for alle – herunder altså også ideen om “den moderne vrede”. Ursula Andkjær Olsen

“Vreden viser det lille menneske. Og det store. Den peger på det, jeg kunne blive. Og det, jeg frygter at være. Den kommer og går. Afgrundsdyb og aldrig grundløs.” Torben Westergaard

 

Sangskriveri

I årenes løb har jeg været så heldig at få lov at skrive musik til andres ord. Heriblandt bl.a. to sange med Suzanne Brøgger (Penelope og Sappho) til udgivelsen Penelope, en sang, Året rundt, med Søren Kragh-Jacobsen til Tangofied II og titelsangen til Lis Sørensens udgivelse Nærvær og næsten med Jens Folmer Jepsen.

Frisk, ærlig og ligefrem i tale eller væsen …

En råkold vinterdag i Februar 2015 mødtes tre instrumenter og disses ejere på Carls tegnestue i Christianshavns Kanal: mandolin, harmonika og trommer. Siden kom også en bas på besøg.

De begyndte at spille, og sammen fandt de på nogle sjove, legende numre.

Ud af musikken sprang en lille fortælling om Sømandsenken og Landbetjenten, en blind passager fra en øde ø, og noget om hvordan det er at komme hjem, når alle tror, at man er druknet på havet.

Det er alle instrumentalnumre, ingen sangtekster, men via fortællingen guides man igennem musikken og finder fx ud af, hvordan det lyder, når sømanden møder den skønne Mandolina …

. . .

. . .

. . .

Booking & Kontakt

djaervband[at]gmail[dot]com

http://www.soundcloud.com/djaerv
Følg Djærv på Facebook

Tegning-og-musikperfomance

Tegne- og musikperformance for virksomhedsledere.
Find essensen i dit budskab og få det bedre ud.

Live tegning & musikimprovisation med tegner/historiefortæller Carl Quist-Møller og musiker/komponist Torben Westergaard

Vi tilbyder — i tæt samarbejde med dig — via live tegning & musikimprovisation at udvikle din næste præsentation og løfte eksekvering af fremlæggelsen ind i en anden og yderst nærværende dimension.

Både tegning og musik er processuelle – indholdet bliver levende foran øjne og ører af de tilstedeværende –  og kan, som udtryksform, mere end (kun) ord.
Begge aktiverer andre områder end hjernens kognitive funktion gennem at vore følelser røres, hvilket, argumenter neurologen Damasio, har stor betydning for vores beslutningstagen.
Derfor vil tilhørerne opleve dit budskab på en anden måde end vanligt og forholde sig aktivt og samskabende til det samt huske det bedre.

Live tegning og musik improviseres på stedet med udgangspunkt i øjeblikket – talen, rummet og publikum – og er naturligt engagerende. Og kan tilføje humor til emner, der måske enten er tørre eller svære og sammenfatte og understrege pointer metaforisk.

. . .

Carl Quist-Møller er tegner, musiker, forfatter og storyteller. Har designet Jungledyret Hugo, skrevet teaterstykker, Tv-serier  samt optrådt som Løgnhalsen på børne-Tv. Info: www.carlquistmoller.dk

Torben Westergaard er musiker, komponist og med stor interesse for kreativitet og læring. Har skrevet musik til en lang række sammenhænge og DMA-nomineret i 2012 og 2014.
Info: www.torbenwestergaard.dk

Oplevelsen af musik kan foregå på et helt eller delvist ubevidst plan. Nå musikken opleves ubevidst, gør den ting ved os, som vi ikke mærker. Den kan få os til at handle eller føle på måder, som vi uden musikken ikke ville have oplevet – uden ud at vi mærker, at impulserne kommer fra musikken. Fra: Fog Mikkelsen, Musikkens værdi, 2010

. . .

Hvordan gør vi ?

  • Op til fremlæggelsen arbejder vi – gennem live tegning og musik – med dig (og evt. ledelsesgruppen) i undfangelsesprocessen af talens indhold.
    Mens I arbejder frem mod essens i budskabet, skaber vi – først og fremmest ved at sætte tempoet ned – visuelt og klangligt rum til eftertanke, indre billeddannelse og den gode ide.
  • Til fremlæggelsen er vi med dig hele vejen: Carl tegner live på storskærm, Torben improviserer musikalske forløb på bas, mens du taler.

Kontakt os, så taler vi om, hvad der præcis passer til jeres begivenhed!

AP2_8972-e-AmaraPhotos-2014-10-27-2

Den eminente brasiliansk/amerikanske sangerinde, pianist og komponist Clarice Assad kommer til Danmark i oktober måned, 2017, hvor hun er “Artist in Residence” i samarbejde med JazzDanmark. Hun er en gudbenådet musiker, som kommer fra den legendariske Assad-familie, der er en af de vigtige musikfamilier i Brasilien.

I den forbindelse er trommeslager Jonas Johansen og bassist Torben Westergaard gået sammen om at skabe et dejligt orkester sammensat til denne ganske særlige lejlighed.

Jonas og Torben kender hinanden helt tilbage fra musikstudiedagene i Los Angeles i midt 80’erne og har siden bl.a. tilbragt mere end 10 år sammen som rytmegruppe for den brasilianske sangerinde Silvana Malta. Så blyanterne er spidsede, når de nu går i musikalsk ledtog med Clarice Assad i dette kosmopolitiske orkester som også tæller italienske Francesco Cali.

Clarice Assad begyndte at optræde professionelt som 7-årig og har siden bl.a. været nomineret til en Latin Grammy Award (2009). Hun synger på både portugisisk, fransk, italiensk og engelsk og er bl.a. kendt for sine brasilianske scat-performances, som kombinerer innovative vokalteknikker med pianospillet.
Som performer optræder hun ofte med egne originale kompositioner eller fortolkninger af populære brasilianske sange og jazzstandards. Hun har optrådt bl.a. i Jazz at Lincoln Center i New York, Caramoor International Jazz Festival, Carnegie Hall, The Metropolitan Museum of Art og Concertgebow i Amsterdam. Hendes kompositioner er desuden opført af alt fra klassiske orkestre til kammerensembler og solister.

Både Clarice Assad, Torben Westergaard og Jonas Johansen skriver original musik til repertoiret, hvor også indgår Clarices fortolkninger af klassikere fra de store brasilianske komponister Milton Nascimento og João Bosco. I forbindelse med koncerterne indspiller gruppen musikken til senere udgivelse.

Line-up

  • Clarice Assad: Piano, vokal og perkussion
  • Francesco Cali: Piano og accordion
  • Torben Westergaard: Bas
  • Jonas Johansen: Trommer og perkussion

 

Torben-Westergaard-Oktober-2

Her er mit gode gamle orkester OKTOBER, der midlertidigt er parkeret til fordel for The Tangofied Ensemble.

OKTOBER musikere:
Anders Banke: Bas klarinet
Ida Nørholm: Cello
Francesco Calí: Accordion
Henrik Gunde: Piano
Torben Westergaard: Bas
Jacob Andersen: Percussion
Martin Andersen: Trommer

Albums
2006: Oktober »
2007: Penelope »

. . .

. . .

Tidligere koncerter

2010-2014
Se Søren Kragh-Jacobsen & Oktober …

2010
27/08/10 Gallaåbning Århus Festuge m/Allan Olsen og 12 strygere fra Århus Symfoniorkester
07/07/10 Planeten, København

2009
05/07/09 Salon K, København
23/04/09 Huset, Ålborg

2008
25/10/08 Copenhagen Jazzhouse, DK
04/09/08 Musikhuset, Århus, DK, special guest CLAUS HEMPLER
02/09/08 Studenterhuset, Århus, DK,special guest DJ BUDA (Lulu Rouge)
29/04/08 Skive Jazzklub, DK
27/03/08 Jazzin’ Ribe, DK

2007
05/09/07 Voxhall, Århus, DK, special guest DICTE
15/07/07 Mogens Dahl Koncertsal, Copenhagen Jazzfestival, DK
14/07/07 Salon K, Copenhagen Jazzfestival, DK
24/05/07 DR2, Live fra Mølle (Sweden)
16/03/07 Copenhagen Jazzhouse, DK

2006
07/12/06 Toldkammeret, helsingør, DK
01/10/06 Værket, Randers, DK
25/02/06 Copenhagen Jazzhouse, DK

2005
12/07/05 Salon K, Copenhagen Jazzfestival, DK
Rhythmic Music Conservatory, DK

Save

Save

CD-StellaPolaris-Samsara

Samsara fra albummet Stella Polaris – third time’s a charm er lavet i samarbejde med DJ Buda.

. . .

Save

42929112160_4348a61d49_o

Denne på alle måder glimrende unge mand har udsædvanligt meget på hjerte – og jeg er så heldig, at få lov at spille med ham i hans ‘store’ orkester.

Marc Facchini på Facebook …

 

. . .

Grand old man of Danish Jazz guitarist Pierre Dørge teaming up with bassist Torben Westergaard & special invited guest(s)

Musical dialogue. Interaction. Responsiveness. Timing. Love of music.
Never the same. Never the same performance.
Diversity in time and space. Practices, routines, musicality.
Creative processes that cannot be repeated, but which repeat.
Something that has been seen before, something new, something old, something known.
Something we understand and something we need to delve deeper into.
Listen! …Lene Tanggaard, Professor in Creativity, Aalborg University, Denmark

Musicians
Pierre Dørge: Guitar
Torben Westergaard: Bass
Tyshawn Sorey: Drums
Matias Wolf: Drums
Adi Zukanovic: Sonics

Go to Album …

– – –

Save

Save

Save

Save

526540_695091090502572_1126896269_n

Snajer / Westergaard / Cantero

Dinamargentinian culture exchange

. . .

Musikere
Ernesto Snajer: Guitar
Torben Westergaard: Bas
Mariano ‘Tiki’ Cantero: Percussion, vokal

. . .

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Lotte Andersen Band

Lotte Andersen vender hjem på egen debut-cd ”Hjemmefra”
Den syngende skuespiller tager skridtet fuldt ud og udgiver fornem cd med egne sange.

Lotte Andersen begyndte egentlig sin karriere som sanger, og selvom der har været mange markante succeser som skuespiller både på teater, film og Tv, har kombinationen med det store sangtalent bragt hende helt op i A-ligaen. Danskerne har nydt Andersens stemme, når hun overbevisende har fyldt både svære, skøre og rørende roller ud i teaterkoncerter og film som Gasolin, Snedronningen, Come Together, Matador, Juletestamentet og Oh Happy Day.

Med Cd’en Hjemmefra er Lotte Andersen imidlertid tilbage ved udgangspunktet, som sangerinde, som sangskriver: ”Det er en gammel drøm der er gået i opfyldelse med denne CD. Jeg har haft lysten længe, men jeg havde også det krav til mig selv, at det først skulle være den dag, hvor jeg havde de helt rigtige sange, som jeg selv havde skrevet.”

Først da Lotte Andersen i 2008 indledte et samarbejde med den anerkendte bassist, komponist og kapelmester Torben Westergaard, begyndte sangene at tage form.

Det er blevet til en voksen plade som leger med forskellige genrer; country, blues og pop, ligesom der både er sange med mindelser tilbage til dansk beat i 70èrne og andre der peger fremad med Lotte Andersens på en gang lette, poetiske og voldsomt intense stemme i centrum.
At få en flok sange til at makke ret, krævede samarbejde med flere dygtige folk. Udover Torben Westergaard deltager også guitarist og co- producer Søren Bigum (fra Peter Sommer og medvirkende i Come together) og Jonas Berg (Randi Laubek, Caroline Henderson, Swan Lee) og Bjørn Jønsson (Tamra Rosanes og medvirkende i Come Together)i samarbejdet.

Halfdan E. der har produceret og mixet ”Hjemmefra”, har også TV2, Dan Turéll og en lang række film- og Tv- musik bl.a. DR’s kommende Tv-serie” Borgen”, under skjorten.
Det samlede hold med Lotte Andersen i spidsen sikrer Andersens fans lige præcis det univers, de allerede er faldet for. Det er en dygtig fortolker, der kan skære nærvær ud af luften med særdeles kompetent opbakning og man går ikke upåvirket fra mødet med Andersens tur ”Hjemmefra”.

Save

Save